درس‌های سال ۲۰۲۰ برای صنعت گردشگری

0
9984
درس های سال 2020 برای صنعت گردشگری و توریسم

.

در تصوری نزدیک به واقعیت، به نظر می‌رسد که روال عادی زندگی به کره خاکی برگردد. هنوز راه و دور و درازی در پیش است اما سرانجام واکسن برای بیماری کووید ۱۹ به دست همگان خواهد رسید. شاید تنها در آن موقع باشد که صنایعی بزرگ مثل صنعت گردشگری که ویروس کرونا ضربه‌ای به پیکره آن‌ها وارد کرد، دوباره جان بگیرند. حقیقت این است که تا همین جا هم همه‌چیز بدبینانه نیست و حتی می‌توان گفت تحلیل یکسره نومیدانه و اصرار بر آن اشتباه است. هرچند پیش‌بینی‌های زیادی درباره سبک‌های گردشگری بعد از کرونا شده، کسانی هم هستند که معتقدند همین الان گردشگری در مقایسه با گذشته لذت‌بخش‌تر شده است. کسانی که نوید آینده‌ای درخشان‌تر برای صنعت گردشگری در پساکرونا را می‌دهند و می‌گویند باید از سال ۲۰۲۰ متشکر بود.

جریان‌های نوین صنعت گردشگری در پساکرونا

کلایتون رید، مدیر عامل MMGY Global، یکی از جمله کسانی است که می‌گوید بیماری همه‌گیر کووید ۱۹، گردشگری و مسافرت را از جنبه‌های بسیاری به تجربه‌ای بهتر نسبت به گذشته تبدیل کرده است. MMGY Global شرکتی است که در زمینه تحقیقات در حوزه جریان‌های رایج مصرف‌کنندگان صنعت گردشگری و سفر شهرت دارد. وی ادامه می‌دهد: «شرایط کرونایی، شرکت‌های فعال حوزه صنعت گردشگری را وادار کرد تا به ایده‌های خلاقانه در زمینه مسافرت‌های بدون ارتباط مستقیم  و ارائه خدمات به شیوه‌هایی نوین روی بیاورند. هم‌اکنون این شرکت‌ها روندهایی تازه برای رزرو و نیز تعهداتی بیشتر نسبت به ایمنی و سلامت سفرها ارائه می‌دهند که به عقیده من به تغییراتی عظیم و بلند‌مدت در این صنعت منجر خواهد شد.»

صنعت گردشگری در پساکرونا

درستی این اظهارات را برپایه شواهدی که در دست است، نمی‌توان زیر سوال برد. از آن سو نیز نیاز به گفتن ندارد که مرزهای کشورها همچنان به روی گردشگران بین‌المللی بسته است یا ایرلاین‌ها با ضررهای هنگفتی به پیشواز سال جدید می‌روند یا همین الان هم شجاعت و بی‌پروایی مثال‌زدنی می‌خواهد که کسی مثل گذشته و بدون نگرانی در هتل‌های بزرگ چندستاره به عنوان گردشگر اقامت کند.

این دسته از تحلیلگران بی‌گمان از زاویه‌ خاص خود به صنعت گردشگری می‌نگرند که الزاما با آمارهای عجیب و غریبی که همه روزه از ضرر و زیان صنعت گردشگری در چند ماه گذشته در رسانه‌ها منتشر می‌شود، سنخیتی ندارد. درست شبیه به برخی کسب و کارهای استارتاپی و نوآور که طی ماه‌های گذشته تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کردند  یا برخی شرکتها که با نوآوری هوشمندانه برای مسافران  سعی در تسهیل سفر و گردشگری داشته و یا شیوه ابتکاری فرودگاه تایوان در برنامه ریزی سفر خیالی برای عاشقان سفر در ایام همه گیری ویروس کرونا.

سوای آن بسیاری از تغییراتی که در سلایق و شیوه‌های سفر و بهداشت و مراقبت هم‌اینک در صنعت توریسم شاهد هستیم، به احتمال زیاد، در جریان‌های آینده این صنعت هم باقی خواهند ماند. در اینجا با تعدادی از این جریان‌های تازه آشنا شوید:

خدمات از راه دور در صنعت گردشگری در پساکرونا

صنعت سفر و گردشگری، حرکتی عظیم را به سمت اتوماسیون آغاز کرده است. در این زمینه می‌توان به روبات‌های نظافت‌چی و افزایش اپلیکیشن‌هایی که همچون کلید اتاق‌های هتل چند نسخه دارند اشاره کرد. در آینده شما از برخورد مستقیم با کارمندان هتل و سایر بخش‌های این صنعت بی‌نیاز خواهید بود مگر آنکه خودتان مایل به ارتباط مستقیم با این افراد باشید.

ویروس کرونا و درس های آن برای صنعت گردشگری

قوانین تازه رزرواسیون در صنعت گردشگری در پساکرونا

شرکت‌های مسافرتی در طی همه‌گیری، قوانین خود را مطابق نیاز و خواسته مشتریانی که مایل هستند رزرواسیون خود را در بازه‌های انعطاف‌پذیرتری انجام دهند تغییر داده‌اند. از جمله این قوانین گزینه رزرواسیون بی‌خطر است که مسافران در این حالت می‌توانند حتی در آخرین لحظات بدون پرداخت جریمه رزرواسیون خود را کنسل یا تاریخ آن را جابه‌جا کنند. متخصصان معتقدند این قوانین جدید که به نفع مشتریان است، در آینده نیز در این صنعت ادامه خواهند داشت.

قبل از سال ۲۰۲۰ مسافرت‌ها و محیط‌های گردشگری چنان شلوغ بود که بخش زیادی از لذت سفر در این ازدحام زائل می شد و مسافرانی که می‌خواستند فضای بیشتری در اختیار داشته باشند، می‌بایست مبالغ هنگفتی برای برنامه‌های خصوصی پرداخت می‌کردند

تعهد به سلامت و ایمنی در صنعت گردشگری در پساکرونا

خطوط هوایی، شرکت‌های کرایه اتومبیل و هتل‌ها، برنامه‌های تازه‌ای را معرفی کردند که به موجب آن مسافران سفرهایی با درجه بالاتری از سلامت، پاکیزگی محیط و ایمنی تجربه خواهند کرد. از جمله این موارد می‌توان به برنامه‌هایی همچونDelta’s CareStandard و Etihad Airways` wellness, sanitization and safety program اشاره کرد. این برنامه‌ها به طور قطع بعد از این همه‌گیری نیز ادامه خواهند یافت.

نگاه معقول و منطقی به صنعت گردشگری در پساکرونا

در ما‌های گذشته شرکت‌های مسافرتی، به جای سرمایه‌گذاری بر تعداد اندک مسافران مرفه که بی‌دریغ خرج می‌کنند، به معرفی برنامه‌هایی روی آوردند که بدون در برداشتن هزینه بالا در راستای بهبود رفاه عموم مسافران، بهترین و منطقی‌ترین گزینه باشد. به طور مثال، اگر به روند سوار شدن مسافران به هواپیما دقت کنید، اکنون خطوط هوایی مسافران را به ترتیب از انتهای هواپیما به جلوی هواپیما سوار می‌کنند که برخورد آنها را بسیار کمتر خواهد کرد و عملا منطقی‌تر هم هست.

درس های ویروس کرونا برای صنعت توریسم و گردشگری
در گردشگری آینده ممکن است محل‌های اقامتی کوچک بیش از گذشته رونق بگیرند 

جف کلی، مدیر عامل Qtrip، که یک آژانس مسافرتی آنلاین است در این باره توضیح می‌دهد: «این کار نه تنها ارتباط و برخورد مسافران را با یکدیگر کاهش می‌دهد، بلکه از نظر زمانی نیز در کاهش مدت سوار شدن مسافران به هواپیما نیز تاثیر به سزایی دارد و همچنین به نفع مسافرانی خواهد بود که بلیط فرست‌کلاس ندارند.»

آسایش بیشتر در صنعت گردشگری در پساکرونا

قبل از سال ۲۰۲۰ مسافرت‌ها و محیط‌ های گردشگری چنان شلوغ بود که بخش زیادی از لذت سفر در این ازدحام زائل می شد و مسافرانی که می‌خواستند فضای بیشتری در اختیار داشته باشند، می‌بایست مبالغ هنگفتی برای برنامه‌های خصوصی پرداخت می‌کردند. اما اکنون شرایط تغییر کرده است. جنت مور، رئیس Distant Horizons که یک آژانش گردشگری در لانگ بیچ است، می‌گوید: «محسوس‌ترین تغییر کاهش تعداد گردشگران است. هرچند گفته می‌شود پس از در دسترس قرار گرفتن واکسن این مسئله به حالت سابق برخواهد گشت، به عقیده من پروسه توزیع واکسن و افزایش مجدد مسافران بیش از آنچه که گمان می‌کنیم به طول خواهد انجامید.»

اولویت ایمنی در صنعت گردشگری در پساکرونا

در گذشته سودآوری برای خطوط هوایی مهمترین اصل بود. تا آنجا که فرضا مسافرانی که بیمار می‌شدند از هیچ امتیاز خاصی بهره‌مند نمی‌شدند و به اصطلاح نمی‌توانستند بدون زیان مالی بلیط و سفر خود را لغو کنند. یعنی باید بین زیان مالی یا قرار دادن تمام مسافران هواپیما در معرض واگیر بیماری خود یکی را انتخاب می‌کردند. فلیس استولر، مدیر یک آژانس کوچک گردشگری به نام Woman`s Travel Group در همین زمینه می‌گوید: «پیش از این، مسافرانی که بیمار بودند کنار دست شما می‌نشستند و در طول مسیر دائم سرفه و عطسه می‌کردند. انگار واقعا لازم بود جهان یک بیماری همه‌گیر را تجربه کند تا خطوط هوایی از این قانون دست بکشند. اکنون آن‌ها دمای بدن مسافران را می‌سنجند، دائما فضای درون هواپیما را می‌سابند و تمیز می‌کنند و اگر مسافری فکر کند که بیمار است لازم نیست نگران جریمه کنسل کردن یا تغییر بلیط خود باشد.»

اعتمادسازی دوباره گردشگران
مهمترین مسئله فعلی صنعت گردشگری این است که چگونه اعتماد گردشگران را جلب کرد

تمرکز بر مشتری در صنعت گردشگری در پساکرونا

در شرایط کنونی تمام تمرکز شرکت‌ها بر گردشگران است و همه چیز بر مبنای خواسته و آسایش آن‌ها برنامه‌ریزی می‌شود. برخی از قوانینی که بیشتر جانب شرکت‌ها را می‌گرفتند اکنون از مجموعه‌های کاری شرکت‌ها گردشگری حذف شده‌اند و دیگر نیز کسی سراغ آن‌ها نخواهند رفت.

شرایط کنونی گسترش کرونا موجب شده گردشگران به سفرهایی که در آن اوقات بیشتری را در فضای باز و محیط‌های طبیعی می‌گذرانند علاقه بیشتری نشان دهند

پل هیسلبرگر، مدیر بخش عملیاتی گروه مدیرت هتل‌های First Hospitality در این باره چنین اظهار نظر می‌کند: «قوانینی که از مدت‌ها پیش برای محدودیت حمل و نقل حیوانات خانگی وضع شده بود و همچنین قواعد مربوط به کنسل کردن بلیت‌ها در سال ۲۰۲۰ به کلی کنار گذاشته شده‌اند. این سال تقریبا همه صنایع را وادار کرد تا در وقفه پیش آمده به مسائلی که واقعا اهمیت دارند، نگاهی دوباره بیندازند. این دوره به کسانی مثل ما در صنعت هتلداری یادآوری کرد که بنشینیم و بازاندیشی کنیم که اساسا با چه هدف و مقصودی وارد این صنعت شدیم.»

گزینه‌های دوستدار محیط زیست در صنعت گردشگری در پساکرونا

لورا شین، تحلیلگر کسب و کار و وبلاگ نویس در حوزه سفر که در لیون فرانسه زندگی می‌کند در این دوران متوجه کاهش برخی امور نظافتی در هتل‌ها شده است. او می‌گوید: «این کاهش به طور مثال موجب شده تا مشتریان، چند شب از یک حوله استفاده کنند. این تغییر کوچک در کل موجب شده در مصرف آب صرفه‌جویی شود و حجم لباسشویی کمتری به انجام گیرد که در مجموع از منظر محیط زیست به صرفه‌تر است.» به پایان یافتن همه‌گیری این احتمال وجود دارد که هتل‌ها کاهش این گونه امور نظافتی را به عنوان یک گزینه دوستدار محیط زیست به مشتریانی که چند شب متوالی در هتل اقامت خواهند داشت، ارائه دهند.

سفرهای زمینی در پساکرونا
یکی از ترندهای اصلی صنعت گردشگری در پساکرونا، سفرهای زمینی است

گذراندن زمان بیشتری در فضاهای باز

از آنجا که ویروس کرونا در فضاهای باز نسبت به فضاهای بسته کمتر انتشار پیدا می‌کند، امریکایی‌ها در سال ۲۰۲۰ تمایل بیشتری برای گذراندن زمان خود در فضاهای باز داشتند. چریس هوگو، مدیر عملیاتی Hotel AVE، یک مجموعه مدیریت هتل توضیح می‌دهد: «شرایط کنونی گسترش کرونا موجب شده گردشگران به سفرهایی که در آن اوقات بیشتری را در فضای باز و محیط‌های طبیعی می‌گذرانند علاقه بیشتری نشان دهند. ما معتقدیم در صنعت گردشگری در پساکرونا مسافران بار دیگر به گردش در پارک‌های ملی، مزارع، مناطق کوهستانی و سواحل روی بیاورند.»

بازگشت آداب اجتماعی در صنعت گردشگری در پسا کرونا

جان لاول، رئیس آزانس مسافرتی Travel Leaders Group به همین مسئله اشاره می‌کند و می‌گوید: «این روزها مسافران بسیار صبورتر از قبل هستند و برخورد بسیار دوستانه‌تری با یکدیگر دارند. این آداب خوب اجتماعی در بین کارمندان حوزه گردشگری نیز همچون مسافران افزایش یافته است.» اما به راستی چه چیز این آدم‌ها را اینقدر مهربان کرده است؟

آنچه در گذشته در لیست آرزوهای ما بود اکنون به دنبال تغییرات مثبتی که صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۰ شاهد آن بوده، به واقعیت پیوسته و به نظر می‌رسد این تغییرات در صنعت گردشگری در پساکرونا هم پایدار باشند

شاید پاسخ این سوال به این حقیقت برگردد که امروز بیش از هر زمان دیگری برای تجربه یک سفر ایمن و خوشایند به یکدیگر وابسته هستیم. برای مثال حفظ فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک از جمله رفتارهای اجتماعی است که به نفع همگان است و با رعایت این اصول کارکنان صنعت گردشگری نیز از حضور مشتریان خوشحال و راضی خواهند بود.

توجه بیشتر به کارگزاران حوزه گردشگری

 هرچند کارگزاران حوزه گردشگری در طول همه‌گیری ضرر و زیان بسیاری دیدند، همچنان خیلی از آن‌ها سرپا هستند و مشغول فعالیت. بهترین کارگزاران این حوزه، یعنی آژانس‌هایی که می‌توانند اطلاعات مفیدی در اختیار مشتریان خود قرار دهند، در وضعیتی که برای صنعت گردشگری در پساکرونا متصور هستیم، قدر و منزلت بیشتری پیدا خواهند کرد.

سفر به مکان‌های خلوت
در آینده پیش‌بینی می‌شود گردشگران به مکان‌های خلوت و کمتر شناخته شده بیشتر تمایل نشان دهند

هزلی اسمیت، معاون بازاریابی Brownell Travel در این باره می‌گوید: «ما واکنش‌های مثبت بی‌نظیری از سوی مسافرانی دریافت کردیم که پیش از این هرگز با مشاوران حرفه‌ای حوزه گردشگری صحبت نکرده بودند.» ممکن است بسیاری از ما نیز همین تجربه را از سر گذرانده باشیم. در ابتدای همه‌گیری و بسته شدن همه خطوط هوایی و مسیرهای مسافرتی بسیاری در جاهایی دور از خانه و سرزمین‌شان گیر افتاده بودند اما وقتی موضوع را با کارگزاران حرفه‌ای گردشگری در میان می‌گذاشتند، در کمال ناباوری راهی پیدا می‌شد. گردشگران باورشان را به این بخش از صنعت گردشگری در پساکرونا از دست نخواهند داد.

یک سال پیش آرزوی همه ما این بود که بدون درگیر شدن با شلوغی‌ها بتوانیم سفری خوشایند را تجربه کنیم. سفری معقولانه‌تر، ایمن‌تر و همگام با محیط زیست. آنچه در گذشته در لیست آرزوهای ما بود اکنون به دنبال تغییرات مثبتی که صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۰ شاهد آن بوده، به واقعیت پیوسته و به نظر می‌رسد این تغییرات در صنعت گردشگری در پساکرونا هم پایدار باشند. پس باید از ۲۰۲۰ تشکر کنیم.

منبع: آکادمی آگرد

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید